hemCheck offentliggör prospekt avseende nyemission om 28,2 MSEK inför notering på Nasdaq First North

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt inom eller till USA, Kanada, Japan, Australien, Hongkong, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller Nya Zeeland eller i någon annan jurisdiktion där distributionen av detta pressmeddelande skulle vara föremål för legala restriktioner.

Styrelsen i Hemcheck Sweden AB (publ) (“hemCheck” eller “Bolaget”) har beslutat att genomföra en nyemission av units (bestående av aktier och teckningsoptioner) riktad till allmänheten i Sverige och institutionella investerare. Hemcheck har upprättat ett prospekt avseende nyemission av units inför planerad notering av Bolagets aktier och teckningsoptioner på Nasdaq First North. Beräknad första handelsdag på First North är den 10 mars 2017. Finansinspektionen har den 16 januari 2017, godkänt och registrerat prospektet i enlighet med lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Prospektet finns tillgängligt på Bolagets webbplats, www.hemcheck.com, och kommer att finnas tillgängligt på Finansinspektionens webbplats, www.fi.se. hemCheck har erhållit teckningsåtaganden om totalt cirka 15 MSEK, motsva­rande cirka 53,2 procent av den initiala emissionslikviden.

Om hemCheck och bakgrund till erbjudandet
En stor del av alla medicinska beslut inom sjukvården grundar sig på laboratorieanalys av blodprover. Felaktiga eller uteblivna provsvar kan leda till felaktiga medicinska beslut med stora konsekvenser för patienter och i värsta fall stort lidande eller död. Varje år uteblir cirka 45 miljoner provsvar globalt på grund av hemolys, vilket innebär att röda blodkroppar spricker i blodprovröret. Att blodprov har hemolyserats och därmed inte lämpar sig för analys är den vanligaste orsaken till att provsvar inte ges till behandlande läkare runt om i världen. I dagsläget upptäcks inte hemolys förrän blodprovet är på laboratoriet för analys, vilket medför förseningar i att ställa korrekt diagnos och ett ökat lidande för patienten och ökade kostnader för sjukhuset. hemChecks verksamhet bygger på engångstestet HELGE(TM), som säkerställer att de flesta hemolyserade blodprover upptäcks inom 30 sekunder i samband med provtagningen (så kallad point-of-care). Provet kan därmed omedelbart tas om, tills ett korrekt prov är erhållet och kan sändas till laboratoriet.

Bolagets styrelse anser att en notering av Bolagets aktier och teckningsoptioner på First North skulle skapa utökade möjligheter för en god marknadsföring av såväl Bolaget som dess verksamhet.

hemChecks erbjudande i korthet
Rätt att teckna units ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma allmänheten i Sverige och institu­tionella investerare. En unit består av en aktie och en vederlagsfri teckningsoption av serie TO 1 som berättigar till teckning av en ny aktie i Bolaget. Minsta teckningspost är 1 000 units. Teckningskursen är 6 SEK per unit, d.v.s. 6 SEK per aktie. Courtage utgår ej. Bolaget värderas till cirka 35 MSEK (före den föreslagna nyemissionen). En teckningsoption av serie TO 1 berättigar till teckning av en ny aktie för 6 SEK under perioden 29 januari 2018 – 9 februari 2018.

Nyemissionen omfattar högst 4 700 000 units, vilket innebär att högst 4 700 000 aktier samt högst 4 700 000 teckningsoptioner av serie TO 1 emitteras. En teckningsoption av serie TO 1 berättigar till teckning av en ny aktie i Bolaget. Fulltecknas Nyemissionen tillförs Bolaget initialt 28,2 MSEK. I det fall Nyemissionen blir fulltecknad och samtliga vidhängande teckningsoptioner av serie TO 1 nyttjas tillförs Bolaget ytterligare 28,2 MSEK. Det totala emissionsbeloppet uppgår till högst 56,4 MSEK före emissionskostnader. Emissionskostnaderna för nyemissionen beräknas uppgå till cirka 3,3 MSEK. Lägsta nivå för att genomföra Nyemissionen är 16 MSEK.

Om nyemissionen övertecknas kan styrelsen välja att utnyttja en övertilldelningsemission och ge ut ytterligare högst 330 000 units, 330 000 aktier och 330 000 teckningsoptioner av serie TO 1. Teckningskurs och teckningstid för teckning av units med anledning av övertilldelningsemissionen är desamma som i nyemissionen. Utnyttjas övertilldelningsemissionen till fullo och vid fullt nyttjande av vidhängande teckningsoptioner kommer övertilldelningsemissionen att tillföra hemCheck ytterligare 3,96 MSEK före avdrag för emissionskostnader, vilka beräknas uppgå till cirka 0,2 MSEK.

Prospekt, anmälningssedel och teaser
Prospektet finns tillgängligt på Hemchecks webbplats, https://hemcheck.com/investors/ipo-2017/, och kommer att finnas tillgängligt på Finansinspektionens webbplats https://www.finansinspektionen.se/Register/Prospektregist­ret. Anmälningssedel finns att tillgå via Aktieinvests hemsida, https://www.aktieinvest.se/hemcheck2017, samt på Bolagets ovan nämnda hemsida. Tillsammans med anmälningssedeln kommer även en teaser att publiceras som innefattar sammanställd information om nyemissionen, Bolaget och dess verksamhet.

Rådgivare
Corpura AB är finansiell rådgivare i samband med nyemissionen och Fredersen Advokatbyrå AB har agerat legal rådgivare. Aktieinvest FK AB agerar emissionsinstitut med anledning av nyemissionen.

Mer information
För ytterligare information hänvisas till det prospekt som har godkänts och registrerats av Finansinspektionen med anledning av nyemissionen inför den planerade noteringen på First North.

Om hemCheck
Hemcheck Sweden AB (publ.) utvecklar och kommersialiserar ett unikt produktkoncept (HELGE(TM)) för patientnära detektion av hemolys. Hemolys, trasiga röda blodkroppar, är den vanligaste orsaken till att blodprov inte kan analyseras. Detta leder till sämre vård, risker för patienter och höga kostnader för samhället. HELGE(TM) detekterar hemolyserade blodprover i direkt anslutning till provtagningen och bidrar därmed till en förbättrad vård för patienter över hela världen. hemChecks huvudkontor finns i Karlstad, Sverige. hemCheck har upprättat ett prospekt avseende nyemission av units inför upptagande av handel på Nasdaq First North. Beräknad första handelsdag är 10 mars 2017.

Hemcheck Sweden AB (publ)
Annelie Brolinson, CEO
E-post: annelie.brolinson@hemcheck.com
Universitetsgatan 2
651 88 Karlstad
www.hemcheck.com

För frågor om anmälan och teckning av units:
Aktieinvest FK AB
Fax: 08 – 5065 1701
E-post: emittentservice@aktieinvest.se
www.aktieinvest.se

Viktig information
Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med units eller andra värdepapper i hemCheck. Inbjudan till berörda personer att teckna units i hemCheck kommer endast att ske genom det prospekt som hemCheck offentliggjort. Ingen åtgärd har vidtagits, eller kommer att vidtas, av hemCheck för att tillåta ett erbjudande till allmänheten i andra jurisdiktioner än Sverige.

Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, reproduceras eller distribueras i eller till USA, Kanada, Japan, Australien, Hongkong, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller Nya Zeeland eller annat land eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd inte är tillåten, eller där sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner eller skulle kräva ytterligare registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Inga betalda tecknade units eller units har registrerats, och kommer inte att registreras, enligt United States Securities Act från 1933 (“Securities Act”) och får inte erbjudas, tecknas, säljas eller överföras, direkt eller indirekt, inom USA, förutom efter skriftligt godkännande från hemCheck och enligt ett tillämpligt undantag från registreringskraven i Securities Act och i enlighet med värdepapperslagstiftningen i relevant delstat eller annan jurisdiktion i USA.

Informationen lämnades för offentliggörande den 17 januari 2017, kl. 11.00 CET.